Organisation et fonctionnement de l'entreprise

Code UE : USAL1E

  • Cours
  • 6 crédits

Responsable national

Terry ROCVES

Responsable opérationnel

Terry ROCVES

Objectifs pédagogiques

1ère partie
Préparer les étudiants à analyser et à participer à une démarche de management organisationnel, offrir des facilités d'intégration et d'évolution au sein des entreprises, des autres organisations et dans le système économique.
Comprendre les problèmes organisationnels et les comportements humains à partir de méthodologies d'analyse théoriques.
Au travers d'exemples concrets vus en cours, décrire et analyser chaque modèle d'organisation, soit une vision de l'action organisée qui fait référence aux diverses pratiques des entreprises.
2ème partie
The cross cultural course aims to provide students with fundamentals of how to think and act in intercultural situations: To provide theoretical and methodological foundations to tackle current issues in work practices and multinational organizations in the global business context.
Its ambition is to prepare future professionals : to deal with cross-cultural business situations by enabling them to adopt a critical postural & to explain human behaviour in modern organisations; to develop an awareness on differences and diversity as much as to act operationally in foreign contexts.
The course aims to enable students to study in a French school and work in a French company by understanding differences between French and Chinese culture in fields such as communication, education, professional organizations...
Giving students a tools box to deal with these situations

Compétences visées

A l'issue de la formation, l'étudiant devrait être capable de :
- maîtriser les principales méthodologies de lecture organisationnelle permettant d'observer et de comprendre les comportements humains au sein des organisations ;
- comprendre les mécanismes et les processus d'influence des variables organisationnelles sur les dynamiques humaines et sociales.
- analyser des problèmes organisationnels complexes;
- proposer des solutions et les évaluer, construire un plan d'action;
- proposer une démarche de management organisationnel adaptée à la situation rencontrée.
-sensibiliser à l'interculturalité en milieu professionnel
 

Contenu

Session 1 - Introduction to organizations and organizational theory (What are organizations? ; The role of theory to understand 'reality'; Evaluating organizational effectiveness; Organizational behaviour ;Models of organization...)
Session 2 - Organizational structure and design (Concepts; Departmentalization ; Delegation of authority; Contingency theories of organizational structure...)
Session 3 - Organizations and people at work (The meaning of work; Need theories - the content of motivation; Implication; Job attitudes and behaviour...)
Session 4 - Group Dynamics (Formal Informal groups, Group roles, structure, norms; Conformity; The effect of the group on individual behaviour...)
Session 5 - Power and leadership (Definitions ; Authority - Power - Interpersonal power; Distinction between managers and leaders; Leader behaviors
Choosing a leadership style; Insights for managers and leaders...)
Session 6 - Conflict and cooperation (Cohesiveness, Conflict and organizational performance, studies of conflict, Resolving intergroup conflict...)
Session 7 - Organizational culture (What is culture? How do we recognize corporate culture; The impact of culture on corporate effectiveness...)
Session 8 - Organizational change (Targets, theories and forces of change ; Overcoming resistance to change...)
Session 9 - Business ethics and corporte social security - CSR (Ethical issues, How do companies manage ethics?; Managing values; CSR and brand differentiation...)
Session 10 - Representing the organization (Why do we talk in terms of representing the organization? The different ways and models...)
Session 11 - Models of organizations (taylorist, process, financial and control)
Session 12 - Decision making (goals and objectives; Developing alternatives; Individual factors in decision making ; Decision making in organizations)
Sessions 13 & 14 - Models of organizations (the post-taylorist, the flexible, the informational, the stakeholder , the organizational learning models...)
Session 15 - Oral presentations and conclusion
Pédagogie : Cours, ateliers, études de cas, projection de film ou de documentaire, travail personnel guidé et travail personnel autonome.
Pour chaque séance l'enseignant met à la disposition des étudiants des exercices d'application;des jeux de rôles lors de certaines séances; des extraits de film ou de documentaire; une lecture obligatoire pour favoriser les échanges de la séance suivante.
Evaluation : Etudes de cas en binômes : construire un cas d'entreprise (dès le début du semestre), en rendre une version écrite et en faire une présentation orale en fin de semestre.

Bibliographie

  • CHERRINGTON, David J. : Organizational behavior, The management of individual and organizational performance
  • PESQUEUX Yvon : Organisations: modèles et représentation
  • Baba Marietta : "Business and Industrial Anthroplogy: An Overview, in NAPA Bulletin n° 2, Washington, 46 p.
  • Bosche Marc : (éd.), 1993, Le management interculturel. Emergence d'une discipline. Méthode de recherche, Application aux ressources humaines. Expériences asiatiques, Paris, Nathan, 299 p.

Cette UE apparaît dans les diplômes et certificats suivants

Contact

Gestionnaire pédagogique
Tel :01 40 27 22 58
secretariat.aisl@cnam.fr

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Enseignement non programmé en 2017/2018