Management Information Systems
Code UE : US171V
- Cours
- 3 crédits
Responsable(s)
Thomas DURAND
Jean-Michel RAICOVITCH
Public, conditions d’accès et prérequis
- Bachelor’s Degree holder or equivalent
- 3 years of professional experience
- Proficiency in English: (TOEFL IBT 90 or IELTS: 6.5 or TOEIC 800)
L'avis des auditeurs
Les dernières réponses à l'enquête d'appréciation pour cet enseignement :
Présence et réussite aux examens
Pour l'année universitaire 2022-2023 :
- Nombre d'inscrits : 20
- Taux de présence à l'évaluation : 90%
- Taux de réussite parmi les présents : 100%
Objectifs pédagogiques
Information systems (IS) are essential to create competitive firms, manage corporations of any size and support sustainable business value and growth. For the past decades, their importance has grown drastically and critically. Information systems are critical investments for firms that may represent several millions US Dollars, and commit firms’ resources over long periods. As such, the implementation and management of information systems require strong skills sets and high profile employees. This course focuses on information systems and more specifically on the importance of managing information systems in a corporate environment from both strategic and tactical perspectives – management questions. The course is designed to meet the needs of students who one day, either as managers, consultants or entrepreneurs, must understand the use of information systems as a powerful tool for competitive advantage and growth. In other words, students will apprehend how value creation in a firm can be supported or further enhanced through efficient management of information related technologies.
Course objectives
The course aims at reaching the following objectives:
Course objectives
The course aims at reaching the following objectives:
- a. Demonstrate the purpose and utility of information systems in a business context and show how these contribute to value creation in a firm.
- b. Provide an overview of the different kinds of information systems used in a business context
- c. Develop information system literacy and get a clear overview of the different stakes and management questions raised by the use of technologies
- d. Develop some analytical capacities and tools which can be applied into a business context
Compétences visées
Expected learning outcomes
By the end of the class, students should be able to:
By the end of the class, students should be able to:
- a. Apply the concepts and methods learned during the class to business cases
- b. Be able to make decisions in terms of information systems design, implementation or enhancement.
- c. Develop some basic planning tools to manage activities such as projects related to information systems questions in a firm.
- d. Address with confidence the management challenges of selecting, designing, developing and managing information systems and organizations.
- e. Anticipate the organizational changes and impacts generated by information systems project
Contenu
- Introduction – general presentation about the class, its content and objectives.
- Information Systems in Business Today
- Global e-business and collaboration
- Information Systems, Organizations and Strategy
- Ethical and Social Issues in Information Systems
- IT Infrastructure and Emerging Technologies
- Foundations of Business Intelligence: databases and information management
- Telecommunications, wireless and information technology & Securing Information Systems
- Designing and selecting an information system Additional Presentation Achieving operational excellence and customer intimacy: enterprise applications
- E-commerce: digital markets, digital goods
- Managing Knowledge
- Enhancing Decision Making
- Building information Systems
- Managing Projects
- Managing Global Systems
Modalité d'évaluation
- Contrôle continu
- Projet(s)
Bibliographie
- Laudon & Laudon, : Management Information System, 13th Edition 2014, Pearson.
- Kerie E. Pearlson and Carol S. Saunders, : Managing and Using information Systems: a strategic approach, 5th Edition, 2009, Wiley-Blackwell Editions.
Cette UE apparaît dans les diplômes et certificats suivants
Rechercher une formation
RECHERCHE MULTI-CRITERES
Plus de critères de recherche sont proposés:
-
Vous pouvez sélectionner des formations, en recherchant une chaîne de caractères présente dans l’intitulé ou dans les index (discipline ou métier visé): ex: "documenta".
Des index sont suggérés à partir du 3e caractère saisi, mais vous pouvez aussi saisir librement tout autre mot . - Les différents items sélectionnés sont croisés.
ex: "Comptabilité" et "Région Grand Est"
- Cette recherche s'effectue à travers toutes les fiches formation, y compris régionales. Les codes de ces dernières se distinguent par le suffixe de la région (ex: «-PDL pour Pays-de-la-Loire» ).
Par défaut, les fiches régionales reprennent le contenu de la fiche nationale correspondante, mais dans certains cas, comportent des informations spécifiques. - Certains diplômes se déclinent selon plusieurs parcours (codés à la fin: A, B,...). Pour afficher tous les parcours, tapez la racine du code (ex : « LG035 »).
- Dans tous les cas, veillez à ne pas insérer d'espace ni de caractère séparateur.
Plus de critères de recherche sont proposés:
- Type de diplôme
- Niveau d'entrée
- Modalité de l'enseignement
- Programmation semestrielle
Chargement du résultat...
Intitulé de la formation |
Type |
Modalité(s) |
Lieu(x) |
|
---|---|---|---|---|
Intitulé de la formation
Executive MBA - Master of Business Administration
|
Lieu(x)
Package
|
Lieu(x)
Paris
|
||
Intitulé de la formation | Type | Modalité(s) | Lieu(x) |
Contact
Voir le calendrier, le tarif, les conditions d'accessibilité et les modalités d'inscription dans le(s) centre(s) d'enseignement qui propose(nt) cette formation.
Enseignement non encore programmé
Code UE : US171V
- Cours
- 3 crédits
Responsable(s)
Thomas DURAND
Jean-Michel RAICOVITCH
Dans la même rubrique
- Accueil
- Actualités de la formation
- Comment se former et se financer?
- Rechercher par discipline
- Rechercher par métier
- Rechercher par région
- Catalogue national des formations
- Catalogue de la formation ouverte à distance
- Catalogue des stages
- Catalogue de l'alternance
- Valider ses acquis
- Notre engagement qualité
- Micro-certifications